CARA- CARA UNTUK MEWUJUDKAN MOTIVASI DALAM PERSEKITARAN KERJA

sharing is caring..
rico family

Apakah yang paling berkemungkinan untuk memotivasikan pekerja anda secara harian? Adakah membayar gaji pada setiap hujung minggu? Atau mungkin perkongsian keuntungan atau bonus?

Manakala semua faktor-faktor ini boleh memotivasikan pekerja untuk melakukan dengan baik dalam tempoh masa tertentu, mereka semestinya tidak menyediakan dengan cukup motivasi  untuk kerja “sehari-hari”. Sebagai contoh, seorang pekerja boleh datang pada pagi Isnin dan menjalankan tugas. Apa yang akan memotivasikan mereka untuk bekerja keras walaupun mereka masih dalam mod “hari minggu”? Manakala gaji dan bonus bulanan boleh membantu, suasana yang bermotivasi dan persekitaran kerja boleh menjadi pemangkin nombor satu bagi pekerja-pekerja anda.

Ia adalah mudah: seorang pekerja yang bermotivasi akan melaksanakan tanggungjawab kerja yang lebih baik. Kajian telah menunjukkan bahawa walaupun kebanyakan pekerja yang bermotivasi sepanjang enam bulan pertama mereka pada pekerjaan baru, semangat dan keseronokan mereka akan pudar perlahan-lahan. Jadi, sebagai majikan, bagaimana anda mencipta suasana kerja yang mengekalkan semangat setiap hari untuk jangka masa panjang?

 

download

Mencipta tugasan yang memberi manfaat kepada Syarikat.

Setiap pekerja mahu merasa bahawa pekerjaan yang mereka lakukan dapat memberi impak untuk syarikat. Jika pekerja merasakan seperti kerja mereka tidak bermakna apa-apa atau sebenarnya  tidak menyumbang, kemungkinan besar mereka tidak akan bermotivasi atau bersemangat untuk menyempurnakan tugas. Sebagai majikan, perlulah memastikan bahawa majoriti, jika tidak semua, tugas-tugas pekerja-pekerja anda mempunyai manfaat langsung atau sumbangan untuk kejayaan keseluruhan syarikat anda. Tugas-tugas strategik yang diwujudkan secara langsung mempengaruhi syarikat dan memotivasikan pekerja untuk melakukan tugas dengan keupayaan terbaik mereka.

Sebagai contoh, salah seorang pekerja mungkin merasa bahawa mereka hanya menjawab telefon dan pemindahan panggilan. Mereka mungkin merasa bahawa kerja mereka tidak semestinya menjejaskan kejayaan Syarikat. Sebaliknya, biarkan pekerja tahu bahawa memindahkan panggilan ke Jabatan yang betul boleh membawa kepada kepuasan pelanggan yang lebih baik. Mereka kini tahu betapa pentingnya untuk memindahkan panggilan dengan betul. Ini seterusnya akan mendorong mereka secara berkesan dan cekap melaksanakan tugas.

 

strategy-79-hands1_252

 

Menunjukkan penghargaan.

Penghargaan boleh diucapkan dengan mudah seperti “good job” atau “nice work.”Ia hanya akan mengambil masa beberapa saat untuk menunjukkan kepada pekerja anda bahawa anda melihat kerja cemerlang mereka.

Sebagai contoh seorang pekerja bekerja berminggu-minggu pada satu projek yang seterusnya meningkatkan keuntungan untuk syarikat anda.. Walau bagaimanapun, sejak kebelakangan ini anda sudah melihat pekerja itu mengambil rehat panjang dan mengabaikan kerja mereka. Kemungkinannya adalah, kekurangan anda memberikan pujian yang akan membuat pekerja berasa kurang disanjungi. Sebaliknya, memberikan kata-kata pujian dan penghargaan akan mendorong pekerja untuk mengekalkan dan meningkatkan semangat mereka.

 

setting goals word cloud on blackboard

 

Menetapkan matlamat.
Matlamat adalah hasil kepada seseorang yang menjangka akan mencapai kejayaan dalam jumlah masa yang ditetapkan. Buat senarai matlamat yang boleh dicapai seorang pekerja atau syarikat secara saksama. Pilih tempat untuk memaparkan matlamat.

Sebagai contoh walaupun anda telah menerapkan senarai matlamat, anda perasan bahawa kakitangan anda tidak menangani dengan tepat. Walaupun anda mungkin berfikir bahawa mencipta dan menggantung senarai itu sudah mencukupi, anda mungkin telah tertinggal satu elemen penting: garis masa. Apabila pekerja tahu bila sebenarnya anda harapkan matlamat yang hendak dicapai, mereka akan menjadi bermotivasi untuk memenuhi tarikh akhir yang khusus.

 

rsz_confidence

 

Mempamerkan keyakinan.
Anda perlulah menunjukkan bahawa anda mempercayai pekerja anda untuk membuat keputusan yang tepat untuk keseluruhan syarikat. Setakat membolehkan pekerja menjadi kreatif dalam tugas pekerjaan mereka.

Contoh: Anda mencipta senarai tugas kerja yang tertentu bagi seseorang pekerja untuk menjalankan. Walau bagaimanapun, anda perasan pekerja tidak menjalankan dengan baik dari kebolehan masing-masing. Menanamkan keyakinan pada pekerja dengan menawarkan mereka beberapa fleksibiliti dan kreativiti dalam tugas. Sebaliknya mereka hanya melengkapkan tugas, mereka akan cuba untuk pergi ke atas dan seterusnya.

 

 

Walaupun terdapat banyak cara untuk memotivasikan pekerja anda, tip-tip mudah yang  boleh mencipta suasana kerja motivasi tanpa memerlukan banyak masa atau wang daripada anda.

 

 

 

FOLLOW LAMAN SOSIAL MEDIA SERTA OFFICIAL WEBSITE KAMI :

 @Rico Sports

 @bajusublimation_ricosports

 @https://www.ricolegacy.com/  

sharing is caring..

Author: ricolegacy

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *